~new proposal~

Untuk projek TEKNOLOGI PENDIDIKAN, tugasan ketiga  (video), pada awalnya kami telah memilih tajuk pengorbanan dan persahabatan. Namun begitu, setelah beberapa hari kami menjalankan sesi penggambaran, kami terpaksa menukar tajuk tersebut kepada tajuk lain yang lebih sesuai. Ini kerana masa yang diperuntukkan bagi sesebuah video adalah selama 10 minit. Tetapi sekiranya kami meneruskan projek kami dengan tajukitu, masa yang perlu diambil untuk video tersebut adalah melebihi masa yang telah diperuntukkan. Jadi, setelah semuanya bersetuju kami telah menukar tajuk tersebut kepada tajuk “BE STRONG”. Di bawah ini adalah proposal yang berkaitan dengan tajuk yang kami pilih.

TITLE

Be strong

PROBLEM

Nowadays, students are always give when they can’t achieve their dreams. We can see that some students involve in immoral activities just only because of their disappointment.

OBJECTIVES

1) Student take risk in order to success.

2) Students can realize that they have many chance to success.

3)  Students should be able to understand that in our life we will never always at the bottom.

4) Never a failure always a lessons.

MORAL VALUES

1) Patient

2) Dare to be different

3) Be strong

4) Never give up

5) Success

AUDIENCE Students
EQUIPMENT 1) Software (coral video studio)

2) Script

~tugasan kedua~

salam..ini tugasan tekno kedua yg kitorg kene wat..partner aku fatin ismah..kitorg memilih tajuk MOMENTUM dan kitorg memilih ADDIE MODEL sebgai model dalam pengajaran kami..gamabar2 diatas 2  bantu menunjukkan salah satu alat bantu mengajar yang kitorg gunakan..ini lebey lanjut tentang ADDIE MODEL… Continue reading

~DiNnEr KoLeJ UngKU OmAr~

salam sume..lama dah kan x update wordpress nie..huhu…nk kata lupe ntah la..malas kot alasan yg ley bg..kali nie nak citer sal g dinner kolej yg diadakan pd 26 march 2010..kat dectar..best ke x ek???..bley la..gambar kat atas 2 sume masa dinner ai2..cantex x aku n my member??cantex kan..hehe..tp mknn die x brape nak shodap la..dah la 1 ari xmkn nasi dsebbkan nak  mkn tyme dinner mlm 2..bley plak bla mse tyme nk makan mlm 2..nasi lak xcukup..hoho…kene la bersabar tgu nasi..ALHAMDULILLAH la pas2 ade nasi lebey dr meja sbelah, dapat la mkn jgak akhirya..tp xsedap la…hehe~tp pape pown enjoy la mase dinner 2….epey2~hope next dinner akan ag besh lg dr yg sbelum2 nie..orait~ sampe cn jela…daa…

~sAlaM MauLIdUR RasUL~

Beginilah peribadi nabi Muhammad s.a.w….tiada pengganti….terasa kerdil diri ini..

pengorbanannya terlalu besar pada umatnya…sebagai manusia biasa..KITA HARUS TABAH…yup! TABAH dalam menghadapi apa jua kesukaran..
Seringkali kita berputus asa tatkala mendapatkan kesulitan atau cubaan. Padahal Allah telah memberi janji bahawa di balik kesulitan, pasti ada jalan keluar yang begitu dekat.

Dalam surat Alam Nasyroh, Allah Ta’alaberfirman,

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” (QS. An Nasyr: 5)

Ayat ini pun diulang setelah itu,

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” (QS. An Nasyr: 6)

tiba2 ingat lagu nie…nyanyi kt sekolah rendah..hee

Engkau taburkan pengorbanan

Untuk umatmu yang tercinta

Biar terpaksa tempuh derita

Cekalnya hatimu menempuh ranjaunya

Tabahnya hatimu menempuh dugaan

Mengajar erti kesabaran

Menjulang panji kemenangan

Terukir namamu di dalam Al-Quran…


Setiap waktu pagi dan petang . Sabda Nabi s.a.w : “ Barang siapa berselawat kepadaku waktu pagi sepuluh kali dan waktu petang sepuluh kali , maka ia akan mendapat syafaatku di hari kiamat . “ ( Hadis Riwayat Thabarani )

Ketika mengalami kesusahan dan kebimbangan . Diberitakan oleh Ubay bin Kaab bahawa seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah , ujurnya : “ Ya Rasulullah bagaimana pendapat engkau sekiranya aku jadikan selawat untuk engkau semua? Jawap Rasulullah s.a.w “ Kalau demikian Allah akan memelihara engkau baik mengenai dunia mahu pun mengenai akhiratmu. “ ( Hadis Riwayat Ahmad )


ketika mendengar orang menyebut nama Nabi s.a.w . Sabda Nabi s.a.w : “ orang yang bakhil itu adalah orang yang tidak mahu berselawat ketika orang menyebut namaku di sisinya . “ ( Hadis Riwayat At-Tirmidzi )


Malu rasanya mengatakan cinta
Kepada dia kekasih Allah
Kerana dia insan mulia
Sedangkan diriku insan biasa…..

…  AnTaRa PeRiBadi Nabi MuhaMmaD s.a.w..

1) Baginda berdoa dengan penuh khusyuk dan airmatanya sentiasa berlinangan

2) Wajahnya sentiasa ceria yang menyejukkan mata memandangnya
3) Sangat elok dan sempurna wajahnya
4) Baginda memilik perasaan yang halus
5) Suka makan beramai-ramai daripada berseorangan

6) Bencikan kemegahan dan perhiasan yang cantik melambangkan kesombongan dan kemegahan
7) Beliau makan setelah lapar dan berhenti sebelum kenyang
Tidak pernah mengumpat , mencerca atau menghina orang lain
9) Baginda memelihara rambutnya dengan kemas
10) Baginda memakai serban di atas kopiahnya
11) Suka membalas hadiah

12) Baginda mengucapkan salam kepada ahli rumah ketika hendak keluar atau masuk
13) Baginda sangat berlemah-lembut dengan isterinya dan ahli keluarganya
14) Sentiasa memulakan salam kepada sesiapa yang ditemuinya
15) Baginda bersalaman dengan sahabatnya dan memeluk mereka ketika berjumpa
16) Ketika berjabat tangan ia tidak melepaskan tangannya sehinggalah orang dijabatnya itu melepaskan tangannya
17) Apabila melepasi kumpulan kanak-kanak , baginda mengangkat tangannya tanda hormat kepada mereka
18) Tidak menatap atau merenung wajah orang lain lama-lama
19) Tidak bangun dari sesuatu majlis makan sehingga tetamu lain bangun
20) Tidak pernah menjulurkan kakinya di depan para sahabat
21) Baginda suka bercakap lambat-lambat dan menyebut perkataan dengan jelas
22) Sentiasa menumpukan perhatian kepada orang yang bercakap dengannya
23) Tidak pernah ketawa terbahak-bahak tetapi hanya tersenyum lembut
24) Sangat fasih dan manis dalam tutur bicara
25) Tersangat sabar dan tabah bila menghadapi setiap cabaran dan kesusahan
26) Amat kasih terhadap umatnya
27) Tidak pernah mengambil rezeki kurnian Allah melebihi keperluan makan minumnya
28) Rezeki yang melebihi keperluan akan ditaburkan untuk jihad Fisabilillah
29) Sentiasa membantu orang lain walaupun ia sendiri dalam kesusahan
30) Tidak pernah menghina orang miskin dan tidak rasa terhina bergaul dengan mereka
31) Suka menziarahi orang sakit
32) Amat pemurah hingga digambarkan seperti angin lalu pemurahnya
33) Baginda tidak suka tidur di bilik gelap dan di bawah bumbung yang terbuka dan tidak beratap
34) Tangannya tidak pernah menyentuh kulit wanita ajnabi
35) Bersikap tegas , pemaaf dan pengasih dalam perjuangan
36) Beliau mengambil wudhu’ sebelum tidur dan berzikir hingga lena
37) Sangat menghormati orang-orang tua dan mengasihani orang-orang muda dan kanak-kanak


StAtIsTiK oH sTAtiSTik~~

sAlAm..Ape KAbAR sUMe?? aKu bRU jeR brU beZ mID SEm StATisTIk..HuhUhu..GeRAm TOL LA aDEw cAreLESs NiE…HUrMmM..tp AlHaMDuLILlAh LA BYak Gak YG blEY jWb..NGaNToZ..KEjE maKIn bERTamBah..NexT weEk 2 paPer lG ade MId SEM..aDuyaI daH lA duE2 pAPer mATH lak 2..KaLKULus NGAn PBt..AsgmENT lG KeNe Wat..ARghHHhh..tP ade Gak YG beST Next Week cOz Nak BALIK KampUNg..HuhUHU..ArAP2 SUMe AKan AKu lALUi nGAn SempurNA dAN BaiK La..OkES..sTaKat NIe ARinIE..DaA..

buFdAy PaRtY wIz My bElOVed FwEnZ

salam kengkawan..semalm aku ngan 5 org kawan aku yg aku sayang sgt2..huhuhu..kitorg wat bufday party sempena nak celebrate bufday kitorg yg xsmpat2 nak clebrate b4 nie..agpown arinie gak bufday salah soang drpd kitorg..so hepy..tp adew la soang dr kitrg dew masalh semlm..so xdpt nak clbrate ngan de..tp alhamdlah die dah okey skunk..papepown epy sgt2 semlm…kitorg makan satay kajang,kek coklet,kentang,air strawberry…sedap kan..haha..aku dah try upload gmbr tp xbley la..sob2 sedey..xpew la nt cube ag..thanks my fwenz..smoge persahabatan kite kekal smpe akhir hayat…